Ra-ra Carrera... oftewel het verhaal achter de naam ‘Carrera’

 

Er wordt  met bewondering gesproken over ‘Porsche Carrera’s’. Eerlijk is eerlijk, het label Carrera is door de jaren heen wat minder waard geworden, maar dat doet zeker geen afbreuk aan het trotse erfgoed. Het Spaanse woord carrera betekent ‘race’ en hoewel het nu verbonden is met de meeste standaard 911-versies, was de naam in eerste instantie bestemd voor de meest krachtige modellen.

 

Maar hoe is het gebruik van de naam Carrera nu ontstaan bij Porsche? We schrijven 1954, coureur Hans Herrmann boekt een gedenkwaardige zege in de Mexicaanse autorace Carrera Panamericana. De quad-cam motor die zijn Porsche 356 aandrijft, wordt vanaf dan door Porsche de Carrera genoemd. Vervolgens gaat Professor Fuhrmann met deze motor aan de slag om deze motor nog krachtiger te maken. Een jaar later, in 1955, wordt op de IAA Frankfurt de Porsche 356A 1500 GS onthuld, met daarin de door Fuhrmann geoptimaliseerde quad-cam motor. De auto wordt  Carrera genoemd en daarmee komt de Carrera op markt.

 

De opvolger van de 356, de 911, heeft uiteindelijk de naam Carrera pas echt beroemd gemaakt. De 911 is in 1963 in productie genomen en in 1973 werd een speciale sportieve versie, de Carrera RS 2.7 uitgebracht.  Oorspronkelijk zou Porsche er daarvan  500 maken  om toelating te krijgen voor de raceversie  en zo deel te kunnen nemen aan de Groep 4 GT-races,  maar de Carrera RS bleek zo’n hit dat er uiteindelijk meer dan 500 van zijn gebouwd, namelijk 1308 van de RS Touring, 217 van de RS-sport, 55 van de RSR en 10 prototypes, maakt 1590 in totaal.

 

De naam Carrera werd vanaf toen ook uitgedragen door middel van de kenmerkende striping welke leek op die van raceversies, met ‘Carrera’ in kenmerkende letters over de gehele zijkant van de auto. Dit beeldmerk wordt nog steeds exact zo gebruikt.

 

Vanaf bouwjaar 1974 wordt de 911 gemoderniseerd (‘G model’) en alleen nog in de varianten 911, 911 S en het topmodel 911 Carrera geproduceerd. Speciaal voor de USA wordt een lichtere versie van de 911 Carrera geleverd in een zeer beperkte oplage, te weten: in 1974 van de Coupé 528 en van de Targa 246 en in 1975 van de Coupé 395 en van de Targa 174. De Targa in de advertentie in het RS Porsche Magazine is één van deze 174.

 

Hierna verdwijnt de type aanduiding Carrera  om in 1984 weer terug te keren. In tegenstelling tot zijn oorsprong wordt de Carrera vanaf dat jaar gebruikt voor de standaard aanduiding van elke productie 911 met uitzondering van de Turbo.

 

Carrera… kort samengevat; een straatauto die kan racen. Porsche is beroemd geworden door de grenzen tussen race- en straatversies van zijn auto’s te laten vervagen en de Carrera modellen verstonden als eerste die kunst. Met de Carrera’s kon Porsche zorgen voor maatwerk in raceauto’s en daarmee raakte Porsche aardig op weg om één van de beroemdste autosportmerken ter wereld te worden.

 

Ra-ra Carrera

Contactgegevens

Bossen & de Bakker
Dorpsstraat 684
1723 HL Noord-Scharwoude
t: 0226-312970

Routeplanner

Contact


Bossen & de Bakker

Dorpsstraat 682-684

1723 HL Noord-Scharwoude

t. 0226-312970

info@bxb.nl

 

Apple CarPlay en Android Auto

Import

Occasions

Nieuws

Historie

Privacy Policy

 

    Klanten vertellen


     

Custom Service Garage

Route


Plan route

Copyright 2025 - Bossen & de Bakker
Inloggen | Ziber Website | Design by Kantoor 260