Mercedes E-klasse facelift

De foto’s van de gefacelifte Mercedes E-klasse en de officiële details zijn bekend. Het blijkt dat niet alleen het uiterlijk flink veranderd is, ook technisch gezien is er het nodige anders.

Ten eerste zijn er nieuwe motoriseringen. Zo hebben de E 200 en E 250 benzineversies voortaan een 2,0-liter viercilinder turbomotor onder de kap. De vermogens zijn respectievelijk 184 en 211 pk. Voor beide blokken geldt een CO2-uitstoot van 135 g/km en een gemiddeld verbruik van 5,8 l/100 km.

De E 350 met 306 pk blijft gewoon in het gamma, daarboven is er weer motorennieuws. Ook de E 400 kenden we namelijk nog niet. Deze heeft een 3,0-liter V6 biturbomotor met een vermogen van 333 pk. De nieuwe motoren voldoen allemaal aan de Euro 6-emissienorm. De topbenzinemotor vinden we -tot de komst van de E 63 AMG- in de E 500. Deze heeft een vermogen van 408 pk.

Het dieselgamma blijft vrijwel gelijk. De E 200 CDI is de instapper met 136 pk, gevolgd door de E 220 CDI met 170 pk. Daarna zijn er de E 250 CDI (204 pk) en E 300 Bluetec (231 pk). De topdiesel is de E 350 Bluetec met 252 pk. Tenslotte is er de E 300 Bluetec Hybrid. Die voldoet door z’n CO2-uitstoot van 107 g/km aan de eisen voor 20% bijtelling.
De E-klasse is voortaan een auto met twee gezichten. De basisversie en de Elegance hebben het traditionele front met de ster op de motorkap. De Avantgarde-versie heeft een grille met een centraal geplaatste, grote ster. Volledige LED-verlichting is een optie.

Mercedes-Benz brengt bij de facelift maar liefst elf nieuwe of gewijzigde veiligheidssystemen. Om een aantal te noemen: Distronic Plus met Steering Assist, BAS Plus met Cross Traffic Assist, diverse uitbreidingen voor Pre-Safe en de 360-graden camera.

De gefacelifte E-klasse biedt keuze uit maar liefst vier onderstelopties. De basisversie en de Elegance krijgen een Direct Control-onderstel, de Avantgarde krijgt een verlaagd (-15 mm) en sportief afgestemd Direct Control-onderstel. Derde optie is het verlaagde sportonderstel in combinatie met het Sportpakket voor het exterieur en het AMG sportpakket. Tenslotte is er de Airmatic luchtvering met elektrisch geregelde demping. Dit is standaard op de V8-versies. Op de Estate-modellen is niveauregeling voor de achteras inbegrepen.

De gefacelifte E-klasse komt in april op de markt. De prijzen zijn op dit moment nog niet bekend.