De nieuwe Mercedes S-klasse

ingevoerd op 2-7-2005

 
Uitgerust met tal van innovaties, krachtige motoren, een
hoog veiligheidsniveau en veel comfort is dit de nieuwe Mercedes S-klasse. Het nieuwe topmodel is niet alleen heel modern maar ook een stuk gegroeid.

Al meer dan 50 jaar voert de S-klasse de top van het Mercedes modellengamma aan. De auto is altijd al een opvallend model geweest dat vaak was uitgerust met de meest moderne en innovatieve technologie. Met de presentatie van de nieuwe S-klasse presenteert Mercedes wederom een aantal technische hoogstandjes die voor het eerst in serieproductie gaan. Ook op het gebied van comfort en rijplezier heeft Mercedes behoorlijk aan de weg getimmert. In september staat de nieuwe S-klasse bij de Mercedes-dealers en tegen die tijd maakt de auto zijn werelddebuut op de IAA in Frankfurt.
 
Doordat de nieuwe S-klasse vele malen op de gevoelige plaat is gelegd en de spy-shots het ontwerp al lieten zien is dat weinig verrassend. Ten opzichte van zijn voorganger is de nieuwe S-klasse wat strakker gelijnd en heeft de zijlijn wat weg van de CLS. Aan de achterkant zien we een kofferbak die doet denken aan de Maybach.
 
Dynamisch ontwerp :
Het nieuwe vlaggenschip van Mercedes-Benz is in elk opzicht groter dan zijn voorganger. Er is keuze uit twee carrosserievarianten, van 5076 en 5206 millimeter lang, hetgeen respectievelijk 33 en 43 millimeter groter is dan de vorige S-Klasse. De wielbasis groeide met 70/80 millimeter tot respectievelijk 3035 en 3165 millimeter. De carrosserie is tevens 17 millimeter breder en 29 millimeter hoger dan bij het huidige model.
 
Ruim interieur :
De toegenomen buitenmaten werpen hun vruchten af binnenin de auto. Interieurparameters zoals schouder- en elleboogruimte namen met 39 millimeter toe, terwijl de hoofdruimte groeide met vijf millimeter. Achterpassagiers in de versie met lange wielbasis profiteren van de grotere afstand (+ 10 mm) tussen de zitplaatsen en toegenomen knieruimte (+ 11 mm) ten opzichte van de voorgaande reeks. Het kofferbakvolume nam met 60 liter toe tot 560 liter.
 
Kleurendisplays, ‘direct-selection’ schakelaars en COMAND-controller
In navolging op BMW en Audi komt ook Mercedes met een eenvoudig bedieningssysteem voor de vele elektronische functies in de auto. Wat bij BMW iDrive en bij Audi MMi heet gaat bij Mercedes als Comand-controller door het leven. De meeste functies zijn te bedienen via de knopjes op het stuurwiel, de knopjes op de middenconsole (direct-selection) of via de Comand-controller. De Comand-controller is een grote ronde knop waarmee de meeste functies te bedienen zijn. Het grote display, dat centraal in de auto geplaatst is, moet volgens Mercedes een ‘kristalhelder’ beeld geven. Om meer ruimte te krijgen in het interieur werd de versnellingspook verplaatst van de middentunnel naar het stuur. Het Comand-systeem is door Mercedes verder ontwikkeld. Het bestaat uit moderne funcies als radio, CD, MP3, DVD en een navigatiesysteem. Die laatste is erg snel dankzij het plaatsen van de route op een harde schijf in plaats van op een CD/DVD.
 
Comfort :
Dat Mercedes veel aan comfort heeft gedacht blijkt wel uit de ontwikkeling van geavanceerde stoelen. De dynamisch multicontourstoel is niet alleen optimaal elektrisch verstelbaar maar ook voorzien van verwarming, ventilatie en massagestand. Bovendien passen de stoelen zich aan, aan de vorm van je lichaam. Standaard monteert Mercedes Airmatic luchtvering onder de S-klasse. Met één druk op de knop kan de bestuurder kiezen tussen een comfortabele of sportieve afstelling. Kies je voor de Sport-stand dan zakt de auto 20 mm. Verder heeft Mercedes haar Active Body Control (ABC) doorontwikkeld zodat er nog beter wordt tegengegaan dat de auto duikt met remmen of overhelt in de bochten. Het nieuw ontwikkelde remsysteem ADAPTIVE BRAKE heeft extra functies, die bijvoorbeeld het wegrijden vanuit stilstand op hellingen vergemakkelijkt en de remweg op nat wegdek verkort. De nieuwe S-Klasse is de eerste auto van Mercedes-Benz waarbij de parkeerrem elektrisch wordt bediend – één druk op de knop volstaat om de handrem aan te trekken. Bij het wegrijden wordt deze automatisch ontgrendeld.
 
De noviteiten:
- Brake Assist PLUS met radar
Dit systeem registreert voorliggers door middel van radar en waarschuwt indien de afstand tot de voorligger te klein of de naderingssnelheid te hoog is. Wanneer een aanrijding dreigt, berekent Brake Assist PLUS in een fractie van een seconde de benodigde remassistentie en heeft deze onmiddellijk paraat – zelfs wanneer de bestuurder onvoldoende hard remt. De kans op een kop-staartaanrijding neemt hierdoor aanzienlijk af.

- Adaptive Brake Light
Een belangrijke bijdrage hieraan wordt ook geleverd door het ‘adaptive brake light’, dat tijdens een noodstop knippert om achteropkomend verkeer te waarschuwen. Mercedes-Benz combineert

- PRE-SAFE
Het systeem PRE-SAFE herkent gevaarlijke situaties in een zeer vroeg stadium: als de remvertraging een bepaalde waarde overschrijdt of de auto in een slip dreigt te geraken, spant het systeem uit voorzorg de voorste veiligheidsgordels verder aan en worden luchtkussens in de multicontour-stoelen opgeblazen om de bestuurder, voorpassagier en achterinzittenden extra steun te bieden. Voor het eerst integreert Mercedes-Benz nu ook de zijramen in dit beschermingssysteem: deze gaan automatisch dicht als een ongeluk dreigt. De combinatie van het nieuwe Brake Assist PLUS systeem en PRE-SAFE zorgt voor extra bescherming van de inzittenden.